آسفالت جاده درام - آببر، زیر خط استاندارد
از بین رفتن روکش آسفالت این مسیر رانندگان خودروهای عبوری را با مشکل روبهرو کرده است
جاده درام ـ آببر، مسیر ارتباطی اصلی غرب به سمت شرق طارم، حال و روز خوشی ندارد. جادهای که با هر بار آسفالت و لکهگیری همچنان استانداردهای لازم را ندارد و مشکلات فراوانی برای رانندگان، مسافران عبوری و روستانشینان حاشیه این جاده ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، راه به عنوان یکی از مهمترین زیرساختها در رونق اقتصادی هر منطقه نقش اساسی دارد و توسعه متوازن بدون وجود آن ممکن نیست. با این شرایط شهرستان طارم با وجود طرحهای ملی راهسازی و جادههای روستایی با روکش آسفالت، همچنان در زمینه راه استاندارد و ایمن فقیر است و به بهسازی جادههای قدیمی در کنار توسعه راههای ارتباطی نیاز دارد.
جاده اصلی طارم از سمت درام به آببر و سهراهی قانقلیچای بخش عمدهای از ارتباطات جادهای غرب تا شرق طارم را عهدهدار است. این شاهراه ارتباطی از مهمترین و اصلیترین راههای مواصلاتی شهرستان به شمار میرود و قرار است در آینده جزئی از مسیر ارتباطی خلخال ـ کلور ـ درام ـ منجیل باشد و هماکنون نیز بسیاری از مردم خلخال این مسیر را برای تردد انتخاب میکنند.
اوج تردد
مرتضی حیدری، یکی از اهالی شهرستان طارم، در این خصوص گفت: آنچه سالهاست در این مسیر مسافران را به شدت آزار میدهد وضعیت نامناسب آسفالت و عرض این راه ارتباطی است که حتی در بسیاری از مقاطع، کیفیتی پایینتر از جادههای روستایی دارد و برای خودروهای عبوری زیانبار و خطرناک است.
وی بیان کرد: متاسفانه در طول سالهای اخیر با وجود مطالبه مردم و پیگیریهای مکرر، این مسیر مدام در حال لکهگیری و آسفالت و بهسازی است، اما چالههای کوچک جادهای و سنگریزههای نمایان از آسفالت، پدیده خاص و پایانناپذیر این محور است.
حیدری ادامه داد: با توجه به سرازیر شدن مسافر به واسطه طبیعت بکر و خدادادی و همچنین محصولات باغی و کشاورزی متنوع در تمام فصول سال به شهرستان طارم، اکنون تردد در راههای ارتباطی این شهرستان بسیار زیاد است. در فصل پاییز، این تردد به اوج خود میرسد و با ایجاد ترافیک در جادههای باریک این شهرستان مردم و مسافران عبوری را با خطر جدی روبهرو میکند.
مسافران ناراضی
یکی از مسافران حاضر در شهرستان طارم نیز از وضعیت جادههای این شهرستان گلایه کرد و گفت: متاسفانه، با وجود وجود ظرفیتهای گردشگری فراوان در طارم، این شهرستان راههای ارتباطی استاندارد و ایمن ندارد.
یزدان محمدی که از تهران به طارم سفر کرده است، اظهار کرد: هر سال برای خرید محصولات کشاورزی و باغی در فصل پاییز به طارم سفر میکنم. راههای ارتباطی این شهرستان استانداردهای لازم را ندارند و خطر تصادف، مسافران و رانندگان عبوری از این راهها را تهدید میکند.
وی توضیح داد: جادههای طارم ظرفیت این حجم از تردد خودروها را ندارد و در نتیجه با ترافیک سنگین روبهرو میشود و بیشتر مسافران از نقاط مختلف کشور از این وضعیت ناراضیاند. محمود سعادتی، از رانندگان اتوبوس طارم که در مسیر این شهرستان به تهران تردد میکند، گفت: نزدیک به ۲۵ سال است که از روکش آسفالت مسیر ارتباطی درام به سهراهی قانقلیچای میگذرد و متاسفانه با از بین رفتن کامل روکش آسفالت این مسیر خودروهای عبوری متحمل هزینههای فنی فراوانی میشوند.
وی حجم تردد در جادههای طارم را نسبت به سالهای قبل چندین برابر بیشتر عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم بالای تردد، جادههای طارم به دلیل کمعرض بودن ظرفیت این تعداد تردد را ندارد و در نتیجه احتمال تصادف در این جادهها بالا رفته است.
اولویت بهسازی
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان طارم نیز در این خصوص گفت: طول فاز اول اجرای آسفالت مسیر درام ـ آببر ـ گیلوان تا روستای آستاکل ۱۵ کیلومتر و طبق برآوردها نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است. حمیدرضا نجفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تمامشده برای هر کیلومتر آسفالتریزی 4 میلیارد ریال است. در صورت تامین اعتبار، این قسمت از جاده ارتباطی طارم در اولویت بهسازی قرار دارد.
وی وضعیت آسفالت راههای ارتباطی در طارم را مناسب توصیف کرد و افزود: ۹۵ درصد جمعیت روستایی شهرستان طارم از راه آسفالته برخوردار هستند که این میزان برای راههای روستایی آسفالته برحسب روستا ۶۵ درصد است. شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.